آنـــــــا یـــــــوردوم تــــبریــــــز(عبداله رضوی)

آنـــــــا یـــــــوردوم تــــبریــــــز(عبداله رضوی)
مجالی برای...
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آنا یوردوم و آدرس tabrizli.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





با سلام.

دوست داشتم مقالات و مطالب جالب و متنوعی رو در چهارچوب راهنما برای گردشگرانی که به مقصد تبریز و آذربایجانشرقی مسافرت میکنند را آماده و منتشر نمایم، ولی به دلیل مسافرت تقریباً طولانی نتوانستم...

البته از آنجایی که آب و هوای آذربایجانشرقی کمی سردسیر می باشد اکثر مسافرین فصل تابستان را برای گردش و مسافرت انتخاب می کنند. لذا فرصت را غنیمت شمرده و در اینجا مطلبی از وب تبریز مدرن را در اختیار دوستان  قرار می دهم، امیدوارم مورد توجه قرار گیرد:

نمونه ای از جاذبه های گردشگری تبریز:

 


اینجا تبریز است، شهر اولین ها و کوی دلبران شهری که در آن اولین مدرسه به سبک نوین ساخته شده و اوّلین خلبان کشور در این شهر زاده شده و قلمرو آسمان را درنوردیده است، شهری که همواره پیشگام تمدّن بوده و از همین رو اوّلین بلدیّه یا شهرداری کشور صد سال پیش در آن بنا گذاشته شده است.از بلدیّه پیشتاز این شهر گفتیم که اکنون نیز یک اولین دیگر به اولین های تبریز افزوده است و در یکی از به روزترین زمینه های مطرح شده در کشور یعنی بحث گردشگری گوی سبقت را از دیگر شهرها ربوده و به مصداق مصرع:

«شهر تبریز است و جان قربان جانان می کند سرمه چشم از غبار کفش مهمان می کند»

کلانشهر تبریز با دارا بودن مراکز تفریحی و دیدنی همچون قرار گرفتن ۱۸موزه زیبا و متنوع در خانه های قدیمی بسیار زیبای تبریز که بیشترین تعداد موزه در کشور بعد از تهران به حساب می آید و همچنین مراکز دیدنی و تفریحی مدرن و وجود مراکز خرید اجناس ترک با قیمت بسیار ارزان و همچنین وجود پارکهای متنوع و زیبا هر ساله پذیرای چندین میلیون مسافر از شهرهای دیگر میباشد و همه ساله میزان مسافران ورودی به تبریز با نرخ رشد بالایی افزایش میابند. بطوری که طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کلانشهر تبریز در سه سال گذشته دومین شهر مسافر پذیر کشور بعد از مشهد بوده و این رقم همه ساله رو به افزایش است

تبریز با تاریخ غنی و تاریخی خود و دارا بودن آثار و جاذبه های منحصر بفرد، همواره مورد توجه گردشگران بوده است. مسجد کبود که به فیروزه اسلام مشهور است و بر روی دیوارهای آن با کاشی های رنگین به واقع فرشی زیبا بافته شده یکی از زیبا ترین جاذبه های شهر است. ارک علیشاه، مسجد جامع تبریز، بقعه سیدحمزه و در کنار آن مقبره الشعراکه حدود 400 عارف و شاعر نامی همچنین محمد حسین بهجت تبریزی که به نام پرآوازه «شهریار» می شناسیمش از دیگر دیدنی های تبریز است... شهر تبریز است و مشکین مرز و بوم ....
موزه تخصصی مشروطه در محل خانه کوزه کنانی که مکان تجمع و تصمیم گیری مشروطه خواهان بوده، خانه ستار خان، مجاهد نام آشنای مشروطه خواه، موزه قاجار با توجه به اینکه تبریز ولیعهد نشین قاجار بوده در خانه ایرنظام گروسی، موزه قرآن و کتابت در مسجد تاریخی صاحب الامر، موزه سنجش در محل خانه سلماسی که انواع مختلف سنجش وزن و زمان و فاصله را در خود جای داده، موزه محرم در خانه صحتی که کلکسیونی غنی از ادوات و ابزار مورد استفاده در مراسم ماه محرم بوده است، موزه ادبی استاد شهریار در منزل مسکونی ایشان و دهها بنای تاریخی دیگر سفری پربار را برای مسافران مهیا خواهد ساخت.

هتل‌های تبریزامروزه تبریز دارای ۱۶ هتل مجلل و مهمانسراهای متعدد است.

هتل پارس شاه‌گلی ۵ ستاره (واقع در پارک شاه گلی)

هتل صخره ای ۵ ستاره روستای تاریخی کندوان(۴۰ کیلومتری تبریز)

هتل شهریار ۵ ستاره (جاده شاه گلی)
هتل گسترش ۴ ستاره(چهارراه آبرسان)
هتل تبریز ۴ ستاره (خیابان امام نرسیده به میدان دانشگاه)

هتل پتروشیمی3 ستاره (بلوار استاد شهریار)
هتل دریا 3 ستاره (خیابان راه‌آهن روبروی بیمارستان بابک)
هتل آذربایجان3 ستاره (خیابان شریعتی شمالی)
هتل سینا 3 ستاره(میدان باغ گلستان)
هتل قدس (درب گجیل)
هتل مرمر (دروازه تهران)
هتل ایران (خیابان راه‌آهن، جنب هتل دریا)
هتل ارک (چهارراه شریعتی کوچه ارک)
هتل مروارید (میدان گلستان)
هتل پارک (خیابان امام)
هتل نگین (ترمینال)

مهمانان شهر تبریز می توانند با حضور در بزرگترین سازه مسقف آجری به هم پیوسته جهان که امسال به مجموعه میراث جهنی کشورمان نیز افزوده شد، لذت دیدن راسته ها و تیمچه ها بازارهای مختلف را در بازار تبریز تجربه نمایند.
مجموعه بازار تاريخي تبريز شامل زير مجموعه‌هاي مختلف تجاري، مذهبي، فرهنگي و بهداشتي و سكونت براي تجار ديگر شهرها در خود بازار و خانه‌هاي تاجران مقيم در اطراف بازار بوده است. در چنين مجموعه‌اي چگونگي ارتباط عناصر مجموعه با يكديگر حائز اهميت مي‌باشد.
مجموعه بازار تاريخي تبريز بخش عمده ای از تبریز قدیم و بخش موثری از تبریز کنونی را در بر می گیرد و شامل هسته اصلي بازار، امتداد بازار حرمخانه و مسجد كبود و بازارچه سرخاب مي‌باشد.
تاثیر گذاری بازار تبریز در روزگار کهن به قدری بوده که دروازه های اصلی شهر و مبادی ورود و خروج کالاهای شهر در محدوده بازار قرار گرفته بود.
امروز، هنوز یادی به جا مانده از چهار دروازه دروازه سرخاب، دروازه باغميشه، دروازه خيابان، دروازه نوبر که در آستانه ی بازار، روزگاری کاروانهای در حرکت در جاده ابریشم را میزبانی می کرده و موجب رونق بازرگانی می شده است.
از دیگر دیدنی های گذر نکردنی تبریز، مسجد کبود است که گوی مسچید نیز خوانده می‌شود به دستور جهانشاه بن شاه یوسف از فرمانروایان قره قویونلو ساخته شده است. ولی ادامه کار بنا به خواست خاتون جان بیگم زوجه جهانشاه و در سال 870 ه‍. ق به پایان رسید.
سر در اصلی مسجد با کاشی‌کاری معرق و کتیبه‌های به خط ثلث و تابلو‌هایی با خط کوفی شامل سوره‌های قرآن از کاملترین نمونه‌های معرق دوران اسلامی‌به شمار می‌روند.
به گفته کارشناسان در هیچ نقطه‌ای از دنیای اسلام این همه ظرافت و عظمت یک جا و در کنار هم پدید نیامده است.
سقف آرامگاه و گنبد خانه اصلی مسجد در زلزله‌ای که در سال هزاروصد و نودوسه (هجری قمری ) تبریز را لرزاند تخریب گردید، بخش‌های تخریب‌شده به همت مرحوم استاد رضا معماران در سال 1352 با نظارت سازمان ملی حفاظت آثار باستانی بازسازی گردید.
کاشیکاری محراب مسجد، جلوه‌ای بدیع از این هنر را در مسجد به نمایش گذارده است که مقرنس‌هایی با پوشش معرق و طرح‌های اسلیمی‌و کاشیکاری‌هایی به رنگ‌های فیروزه‌ای، ‌لاجوردی، سفید و طلایی را در برابر دیدگان قرار می‌دهد.
موزه آذربایجان به عنوان دومین موزه تاریخی کشور پس از موزه ملی تهران، بنایی زیبا و بسیار مورد توجه گردشگران است.
در كنار مسجد كبود تبریز بنای بزرگی با ایوان رفیع ، مشرف به خیابان امام قرار دارد . این بنا یكی از قدیمی ترین موزه های درجه اول ایران به شمار می رود و به موزه ی آذربایجان معروف است.

این موزه برای اولین بار در سال 1336 با نمایش 202 قطعه از آثار فرهنگی انتقالی از موزه ایران باستان شروع به كار كرد. ساختمان فعلی موزه از سال 1341 رسماً افتتاح و شروع به كار نمود.
این موزه از بخش های باستان شناسی دوران قبل از اسلام، باستان شناسی دوران اسلامی، سکه و مجسمه تشكیل شده است.
بخش باستان شناسی پیش از اسلام بیشتر شامل سفالینه های متنوع و آثار گوناگون و آثار مفرغی تمدن های مناطق مختلف ایران از هزاره پنجم پیش از میلاد تا پایان حكومت ساسانیان است.
از اشیای نفیس بخش پیش ازاسلام می توان از یك جام زرین و یك موبند زرین منحصر به فرد و یك ریتون نقره ای با مجسمه ی سرشیر كه همگی مربوط به دوره ی هخامنشی هستند ، یك قبضه شمشیر برنزی متعلق به دوره كاسی ها كه دارای كتیبه ای به خط میخی است و تنگ ها و كاسه های شیشه ای نقش دار مربوط به دوره ی ساسانی و ... نام برد.
در منتهی الیه این سالن و در دیوار ضلع شمالی ، سنگ بسم الله که یکی از نادرترین آثار هنری ایران محسوب می شود نصب گردیده است. این سنگ از پنج قسمت تشکیل شده، چهار قسمت آن قاب اثر و یک قسمت آن متن اثر است که تمام سطوح سنگ توسط هنرمند ایرانی محمد علی قوچانی حجاری شده است.
بخش باستان شناسی دوران اسلامی آثار سفالی و فلزی زیبایی از قرون چهارم تا چهاردهم ه . ق را در خود جای داده است.
این اشیا شامل انواع سفالینه های نقش دار و لعابداری است كه از مناطق مختلف به دست آمده اند . چینی های بسیار نفیس دوره ی صفوی كه به استناد مهرهای پشت ظروف به دستور شاه عباس اول در طرح ها و رنگ های مختلف ساخته شده اند ، از دیگر اشیای این بخش هستند.
در بخش سکه و مهر این موزه، مجموعه نسبتاً كاملی از سكه های ادوار مختلف تاریخ ایران ، از زمان تسلط اسكندر بر ایران و حكومت جانشینان وی و سپس امرای سلسله های مختلف كه در این سرزمین به حكومت پرداخته اند تا اواخر قاجاریه ، یك یا چند سكه از هریك در ویترین های مخصوص به نمایش گذاشته شده اند. كلیه سكه ها به ترتیب قدمت با زیرنویس شامل مشخصات و سال ضرب آنها به نحوی چیده شده اند كه پشت و روی تمامی سكه ها برای علاقه مندان قابل استفاده و تحقیق باشد.
مهرها و سیلندرها نیز قسمتی از ویترین های این بخش را به خود اختصاص داده اند. این مهرها مربوط به ادوار مختلف تاریخ از هزاره سوم قبل از میلاد تا قرون اخیر هستند .
در كنار این مهرها نمونه های طراحی شده آنها بر روی مقوا و نیز آثار نقوش مهرها بر روی خمیر مخصوص در معرض دید قرار دارند. این مهرها همگی گویای علایم و نشانه های ملی ، قومی ، مذهبی ، تجاری و حكومتی اقوام گوناگونی است كه درمناطق مختلف سرزمین پهناور ایران زیسته اند .
این علایم برروی قطعات كوچك سنگ از جنس های مختلف مثل انواع عقیق ، یشم ، سنگ سرخ و یمانی و نیز لعل ، فیروزه ، یاقوت و حتی طلا و نقره و یا سایر سنگ های معدنی حك شده اند.

 باغ تاریخی تفریحی ائل گلی هم علاوه امکان اسکان مسافران، فرصت دیدن و حضور در تفرجگاه زیبای قدیمی تبریز را نیز به مسافران می دهد.
باغ ائل گلی درون بافت شهری و در فاصله 7 کیلومتری جنوب شرقی تبریز در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.
گول در زبان ترکی به معنی استخر می‎باشد و ائل گولی، تداعی گر دریاچه یا استخر مردم است.
احداث بنای اولیه این آبگیر را به زمان پادشاهان آق قویونلو و توسعه آن را به زمان صفویه نسبت می‎دهند.
شاهزاده قهرمان میرزا، پسر هشتم نایب‎السلطنه عباس میرزا، هنگام فرمانروایی در تبریز، به تعمیر این استخر همت گماشت، عمارت 2 طبقه زیبایی در وسط آن بنا کرد، از وسط ساحل شرقی استخر تا محل عمارت خیابانی تعبیه نمود و کوه بلندی را که در جانب شرقی استخر قرار داشت به صورت سکوها و پله‎های عریض مرتبی درآورد و در چند جای آنها به فاصله معیّن جویها و آبشارهایی ایجاد کرد و در نظر داشت که این بنا را کاخ ییلاقی خود قرار دهد.
اما هنوز کار تزیین بنا اتمام نیافته، درگذشت و فرزندانش این حادثه را به فال بد گرفتند، عمارت متروک ماند و از آن تاریخ به بعد، فقط استخر شاه برای ذخیره کردن آب جهت آبیاری مزارع و باغهای شهر در تابستانها مورد استفاده قرار گرفت.
در بهار سال 1309 خورشیدی که هنوز استخر و طبقه پایین عمارت آن باقی بود از طرف شهرداری تبریز تعمیر گردید و از اواخر اردیبهشت ماه به صورت گردشگاه عمومی شهر در آمد. عمارت یک طبقه در فروردین ماه 1346 به علت کثرت رطوبت و فرسودگی بنا تخریب شد و در سال 1349 بنای عمارت دو طبقه با همان طرح قبلی آغاز گردید.اندازه فعلی استخر در مرمت سالهای 1367 بعلت احداث فضای گلکاری در حاشیه آن قدری کوچکتر شده است.
کف استخر روی زمین طبیعی قرار داشته و از هیچ مصالحی برای پوشاندن آن استفاده نشده است، عمق استخر از سه متر در گوشة شرقی تا نه متر در کنار دهنه متفاوت است.مخزن آب، مثل باغ تخت شیراز از چشمه‌ای تامین می‎گرددکه از سنگی بالای مرتفع ترین سکو می‎جوشد.
آب مخزن را پنج نهر تشکیل می‎دهد که در هر سکویی، یک آبشار ایجاد می‎شود و هر سکو یا پلکان، دارای یک ردیف درخت تبریزی در کنار دیوار عقب آن و یک ردیف درخت بید در کنار نهرهای آن است.
این مجموعه هنوز و از پس سالهای بسیاری که بر آن رفته، یکی از مهمترین تفرجگاههای تبریز است و چشم انداز زیبا و دلنوازش، همه ساله پذیرای مهمانان و گردشگران بسیاری است.


-روستای تاریخی کندوان که تنها روستای صخره ای زنده جهان است که هنوز که هنوز است زندگی و سکونت در آنجا رونق دارد .و در کنار این روستای تاریخی به سومین هتل صخره ای جهان که دارای امکانات هتل 5 ستاره میباشد میتوان اشاره نمود.


-موزه های 18 گانه تبریز که به عنوان شهر موزه ها مطرح میباشد و 18 موزه مختلف تخصصی در این کلانشهر در داخل خانه های قاجاری زیبا راه اندازی شده اند.


-بازار تاریخی تبریز که به عنوان بزرگترین مجموعه تاریخی مسقف جهان مطرح است.

-تبریز شهر خانه های قاجاری زیبا که در سرتاسر هسته مرکزی شهر متمرکزند.

-تفرجگاه و عمارت ائل گولی که از زیباترین تفرجگاههای کشور قلمداد میگردد.

-مقبره الشعرا که مدفن بیش از 400 شاعر از قرون مختلف است که یکی از این شعرا شهریار شیرین سخن میباشد

-ارک علیشاه تبریز که به عنوان یکی از بلندترین سازه آجری جهان مطرح میباشد.

-مسجد کبود که به عنوان فیروزه جهان سلام مطرح میباشد و در کنار آن دهها مسجد بزرگ دیگر از قبیل مسجد جامع و مسجد صاحب الامر و مسجد استاد شاگرد و..

-دهها کلیسا با طرح ها و معماری های بی نظیر در هسته مرکزی شهر تبریز که در کل ایران هیچ شهری به اندازه تبریز کلیسا ندارد و ده کلیسا با معماری های زیبا پذیرای مسافران و میهمانان گرامی هستند.


در کنار این آثار تاریخی و گردشگری فوق الذکر چند جاذبه گردشگری تبریز را که برای میهمانان پیشنهاد میگردد ذکر میکنم:

1-مجتمع تجاری لاله پارک با نمایندگی برندهای مطرح جهانی و هایپر مارکت



2-تله کابین تبریز


3-پارک مینیاتور تبریز


4-سنگفرش تریبت و مجتمع تجاری پردیس



5-سنگفرش ولیعصر



 

6-آبنمای موزیکال ولیعصر


 

7- سورتمه ائل باغی


 

8-شهربازی های ائل گولی و باغلار باغی


9-دهکده توریستی سد امند


10-پارکهای بزرگ شهر از قبیل پارک ائل گولی -باغمیشه-رشدیه-صائب تبریزی-شمس تبریزی-عینالی -مشروطه -الغدیر-قوناخلار باغی-ارم وبوستان قرآن ومره خونی و ائل باغی و ...


11-پارک مفاخر آذربایجان و مقبره باقر خان به همران سنگ کاری های چهره مفاخر آذربایجان



12-شهربازی سرپوشیده فان تایم



 

13-بازیکده خانواده در تفرجگاه عباس میرزا



14-بزرگترین فرش سنگی جهان در میدان ایپک


15-باغ وحش باغلار باغی




و در نهایت، اینجا تبریز است، شهر شمس و شهریار ...

شهری که سرمه ی چشم از غبار کفش مهمان می کند ...

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: راهنمای گردشگری آذربایجان شرقی، ،
برچسب‌ها: راهنما, گردشگری, مسافرت, تبریز, آذربایجان شرقی, جاذبه, هتل, موزه,
[ 14 / 1 / 1392 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بهترین ها و مهمترین ها را در این وب بخوانید...
موضوعات وب
امکانات وب